Hogyan építs neobankot?

Itthonról nézve a Revolut tűnhet a digitális bankok legerősebb szereplőjének, de egy távoli piacon létezik egy brand, ami még elképesztőbb számokat produkál és maga mögé utasított egy rakás inkumbenst és neobankot.

A Nubank amelyet csak 2013-ban alapítottak, ma Latin-Amerika legnagyobb digitális bankja, Brazíliából indult - és már Mexikóban és Kolumbiában is jelentős - , és 2023 utolsó negyedévben a vállalat ügyfélköre már elérte a 94 milliót. Gyakorlatilag Brazília felnőtt lakosságának fele rendelkezik Nubankos accounttal. 

A Nubank számokban

Miközben a vállalat számait tanulmányoztam párszor le tudtam volna fordulni a székről, a cég olyan elképesztő volumeneket tudhat magáénak. 

A digitális bankok egyik legtipikusabb kihívása a nyerseségesség kérdése, például mert a szektorban az innováció jelentős kiadásokat eredményezhet. Igaz ez a Nubankra is, ami 2020-ban ugyan még veszteséges volt, azóta figyelemre méltó átalakuláson ment keresztül és 2023-ban 1100 millió dolláros rendkívüli nyereséget ért el.

A jövedelmezőség felé való haladást megerősítette a Nubank bevételének drámai növekedése, amely 2023-ban 8028 millió dollárra emelkedett. 

Ez az ugrás nem csak a piaci elérés bővítésében elért sikerüket bizonyítja, hanem a gyarapodó és lojális ügyfélkörüknek nyújtott value folyamatos növelésében való készségüket is.

A customer aktivitás is egészen figyelemreméltó, 83%-os az activity rate. Az aktív usert a Nubank úgy definiálja, hogy az a customer, aki bevételt termelt a bank számára az utolsó 30 napban. Összehasonlításul az aktív mobil ügyfelek aránya a JPMorgan Chase-nél  ehhez képest csak 8%-os. 

Mielőtt fejtegetnénk a siker okait érdemes szót ejteni a történelmi kontextusról is. 

A brazil bankpiac a Nubank belépésekor

A Nubank előtt a brazil bankszektor oligarchia szerűen működött, az ország vagyonának 81%-át még ma is a “Big Five” az Itaú, a Caixa Economica, a Banco do Brasil, a Bradesco és a Banco Santander kezeli, a hitelek 85%-a is tőlük származik.

Mivel a versenyben nem volt túl jelentős nyomás a javulásra, a Big Five csapnivalóan kezelte az ügyfeleket: a bankszámlanyitás többszöri látogatást igényelhetett egy helyi fiókba, a telefonos support sem volt túl színvonalas, az online szolgáltatás pedig nem létezett. 

Ugyanakkor ezek a bankok rendkívül magas hitelkamatokat vetettek ki, egyes fogyasztók évi 450%-ot fizettek. Emellett a fee alapú modell maximumra volt járatva, a JP Morgan egyik elemzése szerint a brazil bankok 2019-ben bevételeik 40%-át díjakból szerezték be, ami messze meghaladta a Mexikóban, Argentínában, Chilében és Peruban mért 15-20%-os arányt. 

Ezek a tényezők egyedülállóan jövedelmező bankszektort hoztak létre, viszont azt is eredményezték, hogy Brazília lakosságának nagy része alapvető pénzügyi szolgáltatások nélkül maradt. 

A párját ritkítóan rossz szolgáltatások és a magas költségek még sok képzett ügyfelet is elriasztottak. 2020-ban 55 millióan, az ország lakosságának egynegyede számított bank nélkülinek. 

A Nubank alapítója, David Vélez saját bőrén tapasztalhatta meg a brazil inkunbens bankok extrém gyenge szolgáltatásélményét. 

2013-ban Brazíliába költözött és bankszámlát szeretett volna nyitni az egyik inkumbens banknál. Az első benyomás nem volt túl pozitív: a bejáratot fegyveres őrök őrizték, ráadásul a David zsebében lévő pénztárcától és telefontól beriasztott a belépőkapu. 

Ezt követően több hónap után és jópár bankfiók látogatását követően kapta meg csak a bankszámláját.

David Vélez felismerte a lehetőséget: lusta inkumbensek, rendkívül boldogtalan fogyasztók, kizsákmányoló pénzügyi modellek és kielégítetlen kereslet.

Utólag visszatekintve nyilvánvalónak tűnik, hogy a Big Five megérett egy diszruptor közbelépésére. De abban az időben a brazil üzleti élet legerősebb és legjövedelmezőbb szektorával való szembenézés őrültségnek tűnhetett. 

David Vélez szörnyű ügyfélélmény tapasztalataira emlékezve tanulmányozta a piacot és annak nyomasztó sajátosságait, egyre inkább meggyőződésév vált, hogy elindítsa az első digitális bankot Brazíliában. A többi már történelem. 

Nyitás hitelkártyával

A többi digitális bankkal ellentétben a Nubanknak a hitelkártya volt az első terméke. 

A választás mögött az a körülmény kétségtelenül szerepet játszhatott, hogy Brazíliában míg a folyószámla nyitásához hatósági jóváhagyásra volt szükség, a hitelkártyákhoz nem volt szükség ilyen engedélyre. Később látni fogjuk, hogy stratégiailag ez egy rendkívül megtérülő körülménynek bizonyult. 

A díjmentes, feltünő lila hitelkártyával, amely teljes egészében mobiltelefonon keresztül szerezhető be, a Nubank betalált a a brazil lakosságnál.

A hagyományos brazil bankokkal szembeni ellenségeskedés a magas díjak és a rossz szolgáltatások miatt tetőzött, a Nubank érkezése ezen momentumban megváltásnak tűnt. Százezrek csatlakoztak a cég várólistájához, és hamarosan milliók használták a neobank emlékezetes kártyáit. 

A hitel alapú stratégia sikere

Bár szabályozási szempontból a hitellel való indítás a legegyszerűbb megoldás volt, egyben a legjobb csalinak is bizonyult.

Kiaknázatlan customer szegmens elérése

A brazil lakosság több mint 60%-a nem rendelkezett hitelkártyával. Alacsony limitekkel kezdve, a közösségi és más digitális adatokat felhasználva a Nubank olyanoknak nyújtott hitelt, akik máshogyan nem juthattak hozzá. 

Gyenge ügyfélélmény az inkumbensektől

Ahogy említettem nagyon könnyen differenciálhatta magát a rossz ügyfélélményről hírhedt brazil inkumbensektől azzal, hogy egy olyan terméket kínált, ami még alig létezett Brazíliában, ráadásul nagyon egyszerűen - mobilon - elérhetővé tette. 

Magas használati gyakoriság 

Az olyan pénzügyi termékekhez képest, mint a biztosítás, a hitelkártyákat gyakrabban használják, így a Nubank elvi ehetőséget kapott arra, hogy szoros kapcsolatot alakítson ki az ügyféllel. 

A csali használata csatornaként 

Ez utóbbi kulcsfontosságú aspektusnak tűnik. A hitelkártya businessel a Nubank lefektette az alapjait annak, hogy ezt a “csali” terméket csatornává alakítsa. A hitelkártya felhasználók gyakran ellenőrzik számláikat, így viszonylag egyszerűvé válik egy új termék bevezetése: a Nubanknak csak be kell mutatnia azt az alkalmazásban, könnyű hozzáférést kell biztosítania, és figyelnie kell az ügyfeleket. 

Az idő előrehaladtával a Nubank olyan termékekkel jött ki, amelyeket az „Öt pénzügyi évszaknak” nevezett: költés, megtakarítás, befektetés, hitelezés és biztosítás.

Úgy tűnik, hogy a Nubank terjeszkedésének egyik vezérlő komponense a magasabb árrésű termékek idővel történő hozzáadása, majd pedig a keresztértékesítés. Ezzel hatékonyan növeli az átlagos felhasználónkénti bevételt és csökkenti az ügyfélszerzési költséget. 

Egészében véve a Nubank termékstratégiája kétségtelenül bevált.

Miért szeretik az emberek a Nubankot?

Nem lehet sikeres egyetlen szolgáltatás sem egy papíron nagyon egyszerű, a gyakorlatban annál nehezebben kielégíthető feltétel nélkül: szükség van valós ügyféligényre és elegendő mennyiségű fizetőképes ügyfélre. 

Lényegében a Nubank sikerének alapját az ennek való megfelelés adja a customer fókusz, nem csak a szavak szintjén, ahogy sajnos a legtöbb vállalat esetében történik.

Ugyan Nubankos ügyfelekkel nem beszéltem, de a Redditen fellehető customer beszámolók szerint:

  • Sokan dicsérik az alkalmazás kiváló használhatóságát usability-jét, és hogy rendkívül könnyű accountot nyitni. 
  • A cég ügyfélszolgálatát átlagon felülinek mondják.
  • A hitelkeretet nagyon egyszerű növelni, ha időben fizet az ügyfél.
  • Sokan akiknek nem volt hagyományos banknál vezettet számlájuk, a Nubankot egyszerűen kipróbálták, hiszen ingyenes. 

Az egyik komment bizonyára jól eltalálta a leglényegesebb értékét a Nubanknak: “It’s the less bureaucratic of the banks, easy to use”. 

Ezek szerint a vállalat jó úton jár hiszen a misszójukban éppen azt nyilatkozzák, hogy a komplexitás ellen küzdenek a pénzügyi szolgáltatások újra-feltalálásával. 

Honnan származnak a bevételek?

Egyfelől van egy valid igényeket magas szolgáltatási élménnyel kielégítő neobank, másrészt jogosan merülhet fel kérdés, hogy miből származhatnak a Nubank bevételei, mikor még a hitelkártyájukért sem számítanak fel díjat? 

Szinte inkumbensekhez hasonlóan sokféle bevételi forrás van, de a részletekben azért akadnak különbségek:

  • Készpénzfelvételi díjak: Az ATM használatért felszámított díj jelentősebb része az ATM szolgáltatókat illeti, a fennmaradó kisebb rész bevételi forrás a Nubank számára.
  • Biztosítási termékek: A neobank a Nubank Life-on keresztül nyújtja biztosítási termékeit és szolgáltatásait.
  • Interchange fees: A bankközi díjat az a kereskedő fizeti, akinél Nubank betéti vagy hitelkártyával fizet az ügyfél. A fee a vételár 1 százaléka, de a neobank nem kapja meg teljesen, hanem a Mastercarddal osztozkodik, aki a Nubankos kártyák kibocsátója.
  • Betéti kamatok: Az ügyfelknek rendelkezésre áll betéti számla, amiért kamatot fizet a bank. A Nubank az innen beszedett pénzt más pénzintézeteknek kölcsönzi, és a kamaton keres.
  • Hitelek: A szokásos termék, az ügyfél törleszt és kamatot fizet a kölcsönért cserébe. Azonban az inkumbensekkel ellentétben a Nubank a felhasználói adatokat - tartózkodási hely, költési szokások - ténylegesen használja is, így személyre szabott hitelajánlatokkal tud előállni. 
  • Folyószámlahitel díjak: Az Nubanknál a rendelkezésre bocsátott hitelkártya limitjének meghosszabbítását nevezik folyószámlahitelnek. Az ehhez kapcsolódó díjak viszont alacsonyabban tartják mint a versenytársaknál.  
  • Referral Fee: A prémium hitelkártya, az Ultravioleta, amihez kapcsolódóan egy jelentős bevételi forrás kapcsolódik: a Nubank kompenzációt kap partnereitől, amiért arra ösztönzik az ügyfeleket, hogy a meghatározott üzleteikben vásároljanak.
  • Csomag díjak: A premium banking az említett Ultravioleta hitelkártya révén valósul meg, amit havi 49 dolláért vehetnek igénybe az ügyfelek. Cserébe szolgáltatásokat, például egészségbiztosítást, 1%-os cashbacket a költéseik után, vagy baleseti biztosítást kapnak. 

Bár nincs teljes egyetértés abban, hogy melyik bevételi láb a legerősebb, több elemzői vélekedés szerint is a hitelkártya használatból származó interchange fee a Nubank legjövedelmezőbb bevételi forrása. 

A Nubank alapterméke a hitelkártya, hatalmas és folyamatosan növekvő ügyfélkörrel, és az interchange fee minden egyes Nubank hitelkártyával végrehajtott tranzakció fix százalékát teszi ki. 

Miben eredményesebb a Nubank mint az inkumbensek?

A bankokat skálázható üzletágnak tekintik, és ha a hagyományos banki modellre gondolunk, a növekedés alapesetben a több alkalmazottal és fiókok megnyitásán keresztül valósult meg.

Bár a digitális bankoknak is több alkalmazottra van szükségük a növekedéshez, a skálázhatóságuk és a hatékonyságuk elvben magasabb tud lenni, mivel a működésük java online történik.

Ennek eredményeképpen a Nubank 7 dollárért szerez egy ügyfelet, és a csupán kevesebb mint 1 dollár egy ügyfél kiszolgálásának díja.

Emellett a hatékonysági mutatójuk is jóval ideálisabb a társainál. Egy másik mutató, amely a Nubank szerkezeti eredményességét mutatja, az egy aktív ügyfélre jutó alkalmazottak száma. E mérőszám szerint a Nubank alkalmazottja csaknem 20-szor hatékonyabb, mint az inkumbensek.

A brazil helyzetet tekintve ez már 2021-ben is felismerhető volt. Ez az elemzés arról ír, hogy már ekkor is: a Nubank 40 millió ügyfelet szolgált ki 2000 alkalmazottal; A Banco do Brasil - BB - 74 milliót customert szolgált ki 91 000 alkalmazottal. Ez azt jelenti, hogy minden alkalmazott esetében a Nubank 20 000 ügyfelet tud támogatni; A BB mindössze 813-at tud kezelni. 

Ugyanilyen kritikus, hogy a Nubanknak nulla fiókja volt - és van - a BB-nek több mint négyezer. 

Összességében a Nubank egyes számítások szerint 95%-kal alacsonyabb működési költséggel rendelkezik, mint a hagyományos brazil bankok. 

A Nubank stratégiai keretrendszere

A rövid elemzés végére az üzleti beszálmolókban fellelhető a Nubank stratégiai formulát emelem ide, mert összefoglalja a Nubank sikerének építőköveit:

  • Folyamatos ügyfélszerzés alacsony költségek mellett
  • Az egy ügyfélre jutó átlagos bevétel - ARPAC -  növelése keresztértékesítéssel és up-selling törekvésekkel
  • A növekedés fenntartása az iparág egyik legalacsonyabb költségű operációs platformjának üzemeltetése mellett.

Bővebb anyag a Nubank növekedéséről egy Jag Duggal interjú - a Nubank Chief Product Officere - alapján.

Referenciák


Ha tetszett, amit olvastál oszd meg fintech kedvelő barátaiddal és ne feledjetek feliratkozni :) 

A cikkben szakmai vélemény fogalmazódik meg, ami nem feltétlenül tükrözi mindenkori munkaadóm álláspontját az aktuális témában. 

Subscribe to FinBlend

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe